אף פעם לא מאוחר לפנות לקבלת אבחון לקויות למידה

גם מבוגרים שסיימו מזמן את חוק לימודיהם בבית הספר פונים למרפאות אבחון לגלות מהי הבעיה שמטרידה אותם שנים רבות. אצל ילדים שמסתגלים מהר יותר לשינויים ישנה חשיבות רבה יותר לאבחן ותקן דפוס לקוי מחמת חוסר טיפול. לרוב יהיו אלו המורים שיפנו אתכם לקבלת אבחון לקויות למידה בין אם זו דיסלקציה ובין אם יש צורך דווקא לפנות אל אבחון הפרעות קשב וריכוז. האבחונים השונים מעניקים מידע שונה וכן דרכי טיפול להתמודד עם הבעיה.

כיצד אבחון לקויות למידה נותן מענה

אבחון נכון ובפרט אבחון הפרעות קשב וריכוז מסיר את התווית של הילד העצלן והטיפש, ומניח במקומה תווית של ילד חכם עם קושי בר טיפול. לחלק מהבעיות יהיה פתרון תרופתי וחלק פתרון התנהגותי ולעיתים יורה אבחון לקויות למידה על הצורך לשלב בין הטיפולים המוצעים. אבחון הפרעות קשב וריכוז אינו נעשה במרכז אבחון לקויות למידה אלא אצל רופאים נוירולוגים בקופת החולים שלכם או בבתי החולים. אם יש צורך תשלחו אל אבחון הפרעות קשב וריכוז ממוחשב מיוחד הנראה מבחן טוב"ה שבודק אלמנטים נוספים של הבעיה.

לא כדאי לעכב פניה אל אבחון לקויות למידה

באם המורים חושבים שיש לאבחן ולטפל לא כדאי לעכב. כל יום שהילד נשאר ללא מענה יזיק לו בחובר היכולת שלו לבטא את המסוגלות האמיתית שלו. בולט בכך אבחון הפרעות קשב וריכוז שמביא לידי ביטוי שילוב של בעיה פיזית ובעיה התנהגותית, וחוסר אבחון מעמיד את הילד במקום שלא מתאים לו כלל, על גבול המופרע הכיתתי ולחינם. עם קצת הכוונה ותכונות ייחודיות ללקות זו ילדים אלו פורחים ומגיעים להישגים גדולים שלא היו מגיעים לידי ביטוי אלמלא היו מפתחים כלים של אבחון הפרעות קשב וריכוז. הטיפול יכול לכלול טיפול תרופתי תלוי בהיקף הבעיה ובדרגה בא הוא לידי ביטוי אצל הילד המדובר. כמבוגר תחוש עד כמה נצרכים כוחות לכל תחום של כישורי למידה בחיים, ואבחון נכון מונע עוגמות נפש מיותרות.

מהן הפרעות קשב וריכוז?

הפרעות קשב וריכוז הן הפרעות אשר מקורן נוירולוגי, ונוספים אליהם תנאים סביבתיים, גורמים פסיכולוגיים ועוד. ילדים ומבוגרים רבים בעולם סובלים מבעיות קשב וריכוז, ושיעור הסובלים מהן רק גדל והולך עם השנים. אבחון קשב וריכוז וטיפול בבעיה הם חשובים וחיוניים, מפני שבעיות קשב וריכוז מקשות על הסובלים מהן באופן יומיומי.

סוגי הפרעות קשב וריכוז

באמצעות אבחון קשב וריכוז ניתן לזהות את קיומה של בעיה כזו, ואף לסווג אותה לאחת משני סוגים עיקריים של בעיות קשב וריכוז: ADD – (Attention Deficit Disorder) – היא הבעיה הקלה יותר, אשר מתבטאת בבעיות ריכוז מסוגים שונים, באימפולסיביות ועוד, ו- ADHD – (Attention Deficit Hyperactive Disorder) – ההפרעה הקשה והמורכבת יותר, אשר מלבד חוסר הריכוז וכדומה מתבטאת גם בהיפראקטיביות, כלומר בפעלתנות יתר, קושי בישיבה שקטה לאורך זמן, תנועות גפיים רבות ועוד.

אבחון קשב וריכוז – מתי צריך?

הצורך באבחון קשב וריכוז לילדים מתעורר כאשר מזהים אצל ילד התנהגות אחת או יותר אשר מאפיינות את ההפרעות הללו, כמו לדוגמא פעילות רבה של הגפיים, חוסר יכולת להתרכז במשימה אחת לאורך זמן, קושי בריכוז בשיחה, צורך בגירויים רבים או לחילופין קושי בריכוז בסביבה של גירויים חזקים, קושי בעמידה בתור, אימפולסיביות חריפה ועוד.

כיצד מתבצע אבחון קשב וריכוז?

חשוב לדעת, כי אין שאלון אבחון או תהליך מוגדר אשר מזהה בעיות קשב וריכוז. הבעיות הללו מאובחנות תחילה על פי הסימנים המובהקים שלהן, ובשלב הבא על ידי שלילה של בעיות אחרות ואבחונים לימודיים אשר נערכים על ידי מאבחן מומחה. במהלך אבחון לימודי ניתן לעיתים קרובות לזהות את קיומה של בעיית קשב וריכוז. אולם קודם לכן יש לשלול, כאמור, בעיות אחרות, כמו למשל בעיות פיזיות – חוסר בברזל או ויטמין B12, קוצר ראייה או בעיות שמיעה עשויים כולם לעורר תופעות אשר דומות להפרעת קשב וריכוז. יש לשלול גם קושי רגשי או נפשי כמו שינויים גדולים בבית (מעבר דירה, גירושי הורים וכדומה) אשר עלול לדרום להפרעות קשב וריכוז באופן זמני בלבד, וכן לקויות למידה אשר ניתן להתגבר עליהן בעזרת טיפול מתאים.

טיפול בהפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים

מרבית האנשים יתייחסו אל הפרעות קשב וריכוז כקשיי למידה שונים. הסיבה לכך טמונה בעובדה כי מרבית האנשים מקשרים הפרעת קשב וריכוז לבעיה שממנה סובלים בעיקר ילדים, ושמאובחנת, לרוב, בגילאי בית הספר בשל קושי שהילדים מגלים בתחומי הלימודים. עם זאת, הפרעת קשב וריכוז, על שלל סוגיה השונים, אינה קשורה אך ורק ללימודים ולהישגים לימודיים, אלא גם לתפקוד היום יומי ולהתנהלות השגרתית של החיים.

על מה מקשה הפרעת קשב וריכוז?

הפרעות קשב וריכוז מקשה על מגוון רחב של תחומים בחיים. אנשים אשר סובלים מן הפרעת קשב וריכוז עלולים לסבול, כתוצאה עקיפה מכך, מבעיות חברתיות שונות ומקושי לנהל מערכות יחסים זוגיות. כמו כן, הפרעת קשב וריכוז מקשה על התמדה בתחומים שונים, כגון במקומות עבודה או מקומות שבהם מתנהלת פעילות שגרתית אחרת.

תפיסת העצמי של אנשים הסובלים מן הפרעת קשב וריכוז

אנשים הסובלים מן הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים סובלים גם מפגיעה בתפיסת העצמי שלהם. בשל חוויות חוזרות ונשנות של כישלונות ואי הצלחות במגוון רחב של תחומים, החל מהתחום הלימודי וכלה בתחום החברתי, הביטחון העצמי יורד באופן משמעותי. הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים הן, בדרך כלל, הפרעות הנסחבות לאורך שנים. האמונה העצמית ביכולת של האדם נפגמת וכך אדם הסובל מן הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים מפחד להתנסות בדברים חדשים כיוון שהוא חושש ממפלות ומכישלונות נוספים.

אפשרויות טיפול מומלצות

לאחר אבחון מקיף, ישנן כמה דרכי טיפול מומלצות עבור הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים. הראשונה הינה טיפול תרופתי באמצעות ריטלין ותרופות דומות. הטיפול התרופתי מסייע, תוך תקופה קצרה, בשיפור הריכוז, דבר המשפיע באופן ישיר על התפקוד היום יומי. כמו כן, ניתן להיעזר בטיפול קוגניטיבי התנהגותי על מנת להתמודד עם קשיי היום יום. בנוסף, אנשים אשר סובלים מן הפרעות קשב וריכוז אצל מבוגרים נעזרים פעמים רבות בטיפול פסיכולוגי מעמיק על מנת להתמודד עם כישלונות מהעבר. טיפול פסיכולוגי כזה יכול להיות מאוד משמעותי על מנת לסייע לאנשים להשתקם ולעלות על דרך חדשה, שתהיה נטולת עכבות ובעיות מן העבר, ולחוות הצלחות וחוויות מקדמות.

אירית אהרונסון

מילה של דיאטנית – טור אורח מאת אירית אהרונסון

מכל הנושאים הרבים לדיון בוער כעת בעולם התזונה אין ספק כי חלב מהווה את אחד הויכוחים הסוערים ביותר. עולמה של דיאטנית ישראלית כיום הינו מחולק בין דיאטנית אשר תומכת נלהבת בחלב אל מול דיאטנית אשר מתנגדת לצריכתו באופן גורף. בכדי להעמיק עוד יותר את הדיון המורכב אודות חלב והשלכותיו ביקשנו מידידת המערכת אירית אהרונסון דיאטנית חלוצית וותיקה בענף לפרוש את משנתה האמנותית אודות הנושא השנוי במחלוקת כל כך.

על כן מבלי הקדמות נוספות אנו גאים לארח את אירית אהרונסון בטור אורח חלבי במיוחד. "צריכת סידן עבור דיאטנית מהווה ללא ספק נושא בוער לדיון עם לקוח או קולגה. צריכת סידן בישראל של שנות 2012 היא ללא ספק מהנמוכות בעולם ועל כן מקשט את כותרות החדשות מדי ערב. האוכלוסייה הבוגרת בישראל כיום צורכת בממוצע מנה אחת של מוצר חלב ליום. צריכת סידן חיצונית נמוכה מהווה רק מחצית מהקבצה היומית המומלצת עבור גברים וארבעים אחוז בנשים. בני נוער בישראל צורכים בממוצע כשלוש מנות מוצרי חלב מדי יום. אז כל דיאטנית תשמח להעיד כי סידן הוא דבר חשוב, אך עד כמה אם בכלל הוא הכרחי,? והאם חלב הוא בהכרח התרופה היחידה למכה? ממש לא.

קחו לדוגמא למשל את הטופו אשר ידוע בהיותו מוצר מזון מועשר סידן במיוחד. במוצרי סויה למשל במאתיים גרם טופו יש מעט יותר סידן מאשר בכוס חלב המשתווה אל מאתיים מיליגרם. ניתן למצוא גם מוצרי טופו אשר מועשרים בעוד סידן ומכילים 1,300 מ"ג סידן במנה של מאתיים גרם בלבד. מוצר נוסף עשיר בסידן אשר חביב מאוד על דיאטנית ישראלית הוא כמובן טחינה.

רצוי כמובן לאכול טחינה משומשום מלא אשר ידועה בהיותה עשירה פי שבע יותר סידן מאשר טחינה רגילה. כמות הסידן בצמד כפות טחינה גולמית מלאה שווה פחות או יותר לכמות הסידן בכוס חלב. על אף שכל דיאטנית תעיד כי טחינה עשירה בשומן וקלוריות כמות השומן הרווי בה נמוכה יחסית ובהתחשב בכך שתזונה טבעונית היא דלה בשומן, מומלץ בהחלט לתבל כל סלט ב-4 כפות טחינה גולמית.

הפרעות קשה וריכוז אצל ילדים | הפרעות קשב וריכוז במבוגרים

פעם, הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים לא הוכרו כדבר רשמי. אם ילד היה מפריע בכיתה, מתקשה בלימודים ומראה סימנים של היפר אקטיביות, לא היו חושדים בסוג של הפרעות קשב וריכוז, אלא היו פשוט מניחים שמדובר בילד עצלן שלא רוצה ללמוד. היום נפוץ מאוד לראות מגוון רחב של סימנים להפרעות קשב וריכוז אצל ילדים: היפר אקטיביות, אימפולסיביות, קשיים בריכוז וכן הלאה.

לא זיהו בזמן

ישנם מקרים בהם לא זיהו בזמן הפרעות קשב וריכוז. ילדים רבים אשר סובלים מהפרעות קשב וריכוז למיניהן הינם ילדים אינטליגנטיים וחכמים. כך קורה שישנם ילדים אשר סובלים מן הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים, אך מצליחים להתגבר על כך מבחינה חיצונית. הם מצליחים לעבור את תקופת הלימודים בבית הספר היסודי והתיכון בלי לעשות אף אבחון אצל פסיכולוג חינוכי או אצל מאבחן מוסמך. הבעיה היא, שיש גם הפרעות קשב וריכוז, ואז צריך לאבחן זאת ממש מההתחלה.

הפרעת קשב וריכוז במבוגרים

ישנן הפרעות קשב וריכוז אשר מאובחנות כבר מגיל צעיר, ולמעשה הילד "גורר" איתו את ההפרעות הללו גם אל תוך חייו הבוגרים. אך כפי שתואר לעיל, ישנם אנשים אשר לא אבחנו אצלם, מסיבות שונות, הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים, אבל הם בהחלט סובלים מכך בגיל המבוגר. הפרעת קשב וריכוז במבוגרים add מתבטאות במגוון דרכים: גם בלימודים הגבוהים שאנו לומדים בתור מבוגרים, אך גם בחיי היום יום. אנשים אשר סובלים מן הפרעת קשב וריכוז במבוגרים הינם אימפולסיביים, היפר אקטיביים, מתקשים בארגון ובסדר וכן הלאה. כל הדברים הללו עלולים להשפיע על חיי הזוגיות ועל מסלולי העבודה של אנשים אלו.

לעשות אבחון מסודר

הפרעת קשב וריכוז במבוגרים ניתנות לזיהוי ולטיפול באמצעות תהליך פשוט יחסית של אבחון. האבחון הפסיכו דידקטי, או האבחון הדידקטי, יתנו תמונה כוללת של ההפרעה ממנה האדם סובל ויפנו את האדם לדרכי הטיפול המתאימות עבורו. בהצלחה!

אבחון פסיכולוגי | אבחון דידקטי

קשיי למידה הם בעיה לא פשוטה

כאשר יש למישהו כאב ברגל הוא פונה לרופא. כאשר יש למישהו קושי רגשי או לימודי הוא לא תמיד יידע האם צריך בכלל לטפל. לעתים הקושי מתבטא בתחומים רבים בחיים הרבה מעבר לספסל הלימודים , וזו הסיבה שנראה במרפאות אבחון גם מבוגרים שלא אובחנו בילדותם. אבחון נכון ומדויק נותן מענה והכוונה לא רק להתמודדות עם הבעיה אלא להתייחסות הכללי. אין ילד עצלן , מפונק או לא סקרן אלא יש ילד לא מאובחן . ולפעמים מאחורי הבעיה מסתתר קושי עצום.

איינשטיין לא היה תלמיד אשר כל מורה מתפאר בו

כל ילד יכול להוביל לשינוי כללי אם רק תהיה לו הדרך. אם הילד שלך סובל מבעיות תפיסה חזותית, בעיות בכתיבה או קריאה, בעיות לשחק משחקים שדורשים מוטוריקה עדינה וגסה ואפילו בעיות של קשב וריכוז – כדאי לעבור אבחון דידקטי לגיל הרך. לעומת זאת בעיות סביבתיות, חשד להתעללות, שינוי קיצוני בהתנהגות שמשפיע על הלימודים יעיל יותר לבחון על ידי אבחון פסיכולוגי. לכל תחום רפואי או אבחוני כלים שונים , שנועדו לפתור את הבעיה מזווית שונה.

כיצד עושים אבחון פסיכולוגי לילד?

בראש ובראשונה יש להתייעץ עם המוסד הלימודי. רוב הגננות והמורות יודעות להפנות את הילד אל אבחון דידקטי או אבחון פסיכולוגי קוגניטיבי. האבחון של איש מקצוע שמכיר את הילד הוא עזרה ראשונה. לאחר מכן יש לפנות למרפאת אם ולהתייעץ עם רופא מטפל שמכיר היטב את הילד ואת ההיסטוריה הרפואית שלו. גורמים רפואיים ומשפחתיים יכולים להסביר תופעות שונות. שוב, אם הגורם הוא משפחתי בגלל משפחה לא יציבה או אחים אם בעיה דומה ייתכן שצריך אבחון פסיכולוגי , כיוון שהנפש חסומה ומפריעה ללימוד. לעומת אבחון דידקטי שבודק בצורה ממוקדת אך ורק את התחום הלימודי בו מתגלה הקושי.

אבחון דידקטי אצל ילדים ומבוגרים

וכן אבחון פסיכולוגי ניתנים במרפאות קופה וכן במכונים פרטיים. לכל מקום יש יתרונות של ניסיון, היקף הטיפול וסוג הטיפולים וכן חסרונות כמו שאין אבחון במקום אלא רק טיפול, מרחק ועלות. לעתים ניתן לשלב אבחון דידקטי ו גם אבחון פסיכולוגי לאבחון אחד מקיף תחת השם אבחון דידקטי.

דיאטות ושיפור הדימוי העצמי

הדימוי העצמי שלנו הוא חלק מורכב ביותר בחיינו, והוא קשור כמובן לגורמים רבים כולל גורמים גופניים, כמו משקל הגוף שלנו. עד כמה משקל הגוף באמת משפיע על הדימוי העצמי שלנו ? והאם סוגי דיאטות שונות הן הפתרון.

כיצד דיאטות להורדה במשקל משפרות את הדימוי העצמי ?

אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הדימוי העצמי של רובנו הוא המראה החיצוני שלנו. המראה החיצוני שלנו הוא 'כרטיס הביקור' שלנו בעולם, ומטבע הדברים כולנו רוצים להציג רושם טוב בפני אחרים. המראה החיצוני שלנו מושפע בין היתר ממשקל גופנו, משקל עודף קיצוני ישפיע לרעה על הדימוי העצמי של כמעט כל אחד, עבור רבים, די אפילו בכמה קילוגרמים עודפים על מנת לפגוע בדימוי העצמי. דיאטות להורדה במשקל, אם כך, יכולות להחזיר לבעלי משקל עודף את הדימוי החיובי שכל כך חשוב להם כמעט בכל פרמטר בחיים .

דיאטות ושיפור הדימוי העצמי בילדים ומתבגרים

חשוב לדעת, כי ילדים ומתבגרים רגישים במיוחד לדימוי הגוף שלהם ולדרך בה הסביבה תופסת אותם. עבור ילדים ומתבגרים עודף משקל יכול להוות בעיה חברתית קשה ובעיה גדולה מאוד בדימוי העצמי אל מול העולם כולו. ילדים בעלי דימוי עצמי נמוך עשויים לסבול מקשיים חברתיים שונים, בדידות וכמו כן, פיתוח בעיות רגשיות אשר לעיתים ילוו אותם לשארית חייהם. שמירה על משקל גוף תקין חשובה כמובן גם לבריאותם של ילדים ומתבגרים, ועל כן דיאטות עבור הסובלים מעודף משקל בגילאים מוקדמים חשובות כל כך (כמובן שאלו דיאטות שמלוות בייעוץ מקצועי) .

שיפור הדימוי העצמי דרך דיאטות בלבד, אפשרי ?

דיאטות הן כלי אחד מני רבים לשיפור הדימוי העצמי של הסובלים מעודף משקל. דיאטות לבדן יכולות בהחלט לעזור רבות, אך יחד עם זאת, חשוב להבין כי הדימוי העצמי שלנו מורכב מחלקים רבים ומגוונים, וכי ירידה במשקל בלבד, לאו דווקא תשיג את התוצאה הרצויה באמת. לסובלים מדימוי עצמי נמוך בשל משקל עודף מומלץ בהחלט להקפיד על דיאטות ולנסות לרדת במשקל, אך יחד עם דיאטות אלה כדאי לבחון דרכים נוספות לשיפור הדימוי העצמי .

הדימוי העצמי ניתן תמיד לשיפור!

לכתבה נוספת – מכורים לפחמימות ושיפור הדימוי

הדרכת הורים בריפוי בעיסוק

 ילדים רבים מתקשים בתחומים שונים. חשוב להבין לפני כל דבר אחר את מורכבות ההתמודדויות של ילדים. למעשה, למרות שילדים נקשרים בדרך כלל ליכולת הסתגלות מדהימה, הם בעלי כלים מצומצמים ביותר להתמודדות עם תופעות שונות. ילדים חסרי ניסיון, מתקשים להתמודד עם מצבים מלחיצים, עם עניינים ששייכים בדרך כלל לעולמות של מבוגרים ועוד. לעתים  מתקבלת תחושה מסוימת שילד אחד מתקשה בתחום כלשהו יותר מאחרים. הקושי יכול להיות על רקע המצב בבית או פשוט קושי שנובע מנתונים מולדים. כמו כן, קושי יכול להיות בקריאה או בהשתלבות חברתית ועוד. אז מה עושים? לפניכם מידע חשוב.

איך עוזרים לילד שלנו לקבל כלים להתפתחות והתמודדות?:

העצמה של הילד שלנו והקנייה של כלים שיסיעו לו להתמודד מול העולם, הן מטרות נעלות בכל מה שקשור לגידול של ילדים. לעיתים, כדי להעניק לילד שלנו את אותם כלים שהוא כל כך צריך, נצטרך לפנות לייעוץ מקצועי ולעיתים נצטרך למצוא את הפיתרון ממש בתוך עצמנו. אם אתם חשים אבודים ביחס לקשיים שונים של הילד- כדאי לשקול ריפוי בעיסוק או לפנות לייעוץ של הדרכת הורים למתבגרים.

ריפוי בעיסוק- מה זה אומר?:

ריפוי בעיסוק הינו תחום שהולך וצובר תאוצה. ריפוי בעיסוק נמנה על המקצועות הפרא רפואיים והוא כלי יעיל ביותר למגוון של מצבים כגון- שיקום מפציעה, התמודדות עם מחלת נפש ועדו. בבסיס, הכלי של ריפוי בעיסוק, מאפשר ללמד עיסוקים שונים בהם המטופל מתקשה. במהלך טיפול של ריפוי בעיסוק התפתחותי, מוצבות מטרות על פי מה שנראה חשוב ביותר. נקבעים יעדים לתוכנית הטיפול ומתחיל תהליך חשוב ומורכב שסופו שיפור משמעותי של המצב.

הדרכת הורים – המענה של הורים:

כל מי שעוסק בתחום של הדרכת הורים יודע שאין צורך באישור כדי להיות הורים. הדרכת הורים באה לתת מענה לכל אותם הורים אבודים שלא יודעים כיצד לנהוג למול הילדים שלהם. הדרכת הורים היא כלי בו יש אמונה רבה ביכולת של ההורה להעניק הורות מתאימה לילד על ידי הנחייה נכונה. הרבה פעמים, הדרכת הורים הינה קצרת מועד ועם זאת מועילה ביותר.

לקויות למידה – מה עושים כשמתעורר חשד?:

כיום, ישנה מודעות גבוהה ביותר לנושא של לקויות למידה. לקויות brc הינן מגוון לקויות שנוגעות ליכולת למידה נמוכה מזו שבנורמה. לקויות למידה לא מעידות על רמה שכלית אלא הן מעידות על יכולות למידת brc שהינן לקויות ונמוכות ביחס לנורמה. בין השאר, לקויות למידה במסגרות השכלה גבוהה יכולות לבוא לידי ביטוי בהפרעות קשב, בדיסלקציה ועוד. לעיתים רבות, אלו שמעלים את החשד לגבי לקות אצל הילד הם דווקא המורים או הגננות שקרובים מאד לסביבה הלימודית של הילד. החשד מתעורר פעמים רבות על  ידי תשומת לב לתפקוד לקוי בזמן השיעור. למרות ההכחשה שנעשית הרבה פעמים על ידי הורים, בסופו של דבר אין מנוס מלהכיר במציאות ולעשות אבחון brc.

חשדות אודות לקויות למידה- מה השלב הבא?:

לפעמים חשדות אודות לקויות יתגלו כחסרות בסיס ולעיתים להיפך. בכל זאת, brc נוצר כדי לטפל בילדים עם לקויות למידה וכדי לדעת כיצד לתת כלים להורים ולמורים, יש לערוך אבחון מסודר ומקצועי שייתן תמונה מצב בהירה ומובנת . המועדות הרבה שיש כיום לנושא של לקויות למידה מאפשרת השקעה בפיתוח של כלים שונים לצורך אבחון נכון של לקויות ונתינת מענה מתאים. בין האבחונים המובילים כיום ישנו אבחון brc, אבחון דידקטי ואבחון brc. האבחונים נותנים מענה למצבים שונים. לאבחון brc  ישנה חשיבות רבה.

 

אבחון brc:

אבחון brc- Brain Resource Cognition הוא אבחון המיועד לצורך בדיקה של תפקודים קוגניטיביים. אבחון brc נעשה על מנת לאפשר לקבל תמונת מצב רחבה מאד הנוגעת לתפקודים שונים כגון- יכולות שקשורות לקשב, יכולות שקשורות לזיכרון, יכולות של ויסות, תכנון, ניהול ועוד. מיומנויות אלו שפורטו להלן, קריטיות בכל מה שקשור לתחום של לקויות למידה ועל כן חשוב לקבל הערכת brc לגבי רמתו של הנדבק בכל אחת ממיומנויות אלו שנבדקים על ידי אבחון brc.

פרטים טכניים על אבחון brc:

אבחון brc נעשה במשך כ- חמישים דקות. בדרך כלל האבחון לא מעיק יתר על המידה והוא נחשב לפשוט יחסית. לצורך אבחון brc יש צורך למצוא בוחן מתאים. אבחון חשוב זה מועבר אך ורק על ידי פסיכולוגיים ויש למצוא פסיכולוג מתאים לילד לצורך העברת האבחון.

קלינאי תקשורת – גמגום או חוסר שטף?

אם אתם חוששים שהילד שלכם מגמגם, הוא בסביבות גיל השלוש ואתם לא יודעים מה לעשות, אתם יכולים לפנות לעזרה של קלינאי תקשורת לבעיות מבטא או קלינאית תקשורת שיוכלו לבדוק את הבעיה ובמידת הצורך להציע טיפול.

חוסר שטף בדיבור בסביבות גיל שלוש

הורים רבים, כמו שכתבנו, נלחצים שהילד שלהם לא מדבר מספיק, שאין לו שטף בדיבור ושהוא מגמגם. האמת היא, שילדים עוברים תהליך שהוא חלק מהשלב ההתפתחותי של השפה, ובו יש להם חוסר שטף במילים ובדיבור בסביבות גיל שלוש. לרוב לא תהיה בעיה בכך אך חשוב להתייעץ עם קלינאי תקשורת או קלינאית תקשורת. תופעה זו יכולה להיעלם לאחר זמן מה, ולא יהיה צורך כלל בטיפול מקצועי על ידי קלינאי תקשורת או קלינאית תקשורת. בכל אופן, אנו ממליצים לגשת אל קלינאי תקשורת או קלינאית תקשורת לאבחון, האם באמת מדובר בגמגום כמו שחשדתם, או שזה חוסר שטף בדיבור, שכמו שכתבנו הינו מצב נורמלי והגיוני לחלוטין סביב גיל השלוש.

קלינאית תקשורת  – האם ואיך אפשר לטפל בגמגום?

יש שיטות שונות המתעסקות עם טיפול בגמגום. קלינאי תקשורת או קלינאית תקשורת לדחיקת לשון יוכלו לשים דגש על הבעיות הספציפיות בגמגום ולטפל בהן. הטיפול יכלול התמודדות עם הקושי הטכני בדיבור, יחד עם טיפול שדווקא יתמקד במרכיב רגשי הקשור לגמגום עצמו. קלינאי תקשורת או קלינאית תקשורת ידעו לשלב היטב בין שני טיפולים אלו להפקת תועלת טובה במיוחד מהטיפול.

מה גורם לגמגום?

ראשית, יש לציין כי לגנטיקה יש כאן מקום משמעותי. ישנם מחקרים הקובעים כי להורים מגמגמים יש יותר סיכויים שהילד יגמגם גם. לא חובה שלהורה מגמגם יוולד ילד מגמגם, אך האחוזים עולים. שנית, גברים מגמגמים שכיחים פי ארבע מנשים מגמגמות. מכאן אפשר להסיק שאם הילד שלכם הוא אכן ילד ולא לדה, ישנו סיכוי גבוה יותר לגמגום. האמת היא שאין תשובה ברורה מדוע הגמגום מופיע או מה גורם לו. ככל הנראה גמגום היא נטייה מולדת, ובסביבה מסויימת היא יכולה להתבטא יותר או פחות. בכל אופן, על ידי טיפול אצל  קלינאי תקשורת או קלינאית תקשורת אפשר להגיע לתוצאות טובות ויעילות להפחתת הגמגום עד למיגורו כליל.